Bijna iedereen met een functie op een kantoor raakt er langzaam maar zeker aan gewend: het is lang niet altijd meer nodig of wenselijk om iedere werkdag op kantoor door te brengen. Medewerkers die regelmatig thuiswerken worden steeds normaler. Thuiswerken heeft zelfs heel veel voordelen, op allerlei gebieden. Maar hoe zorg je er als werknemer voor dat het een beetje betaalbaar blijft?
Voordelen voor de werkgever
Thuiswerken begint steeds meer ingeburgerd te raken. Was het pakweg tien jaar geleden nog een gunst, als je van je baas één of meerdere dagen in de week thuis je werk mag doen, begint het nu steeds meer de standaard te worden. Het idee dat een dagje thuiswerken eigenlijk een verkapte vrije dag is, waarop een werkgever geen idee heeft wat een werknemer eigenlijk uitvoert, behalve dat hij of zij niet op zijn plek zit, begint ook steeds meer te verdwijnen. Zo’n dag thuis is eigenlijk compleet vergelijkbaar met een dagje op kantoor. Zelfs vergaderingen kunnen gewoon doorgaan, zelfs als iedereen die hierbij aanwezig dient te zijn thuis aan het werk is. Dankzij steeds betere software vinden vergaderingen gewoon virtueel plaats, waarbij er via de webcam voor wordt gezorgd dat de ‘aanwezigen’ elkaar ook gewoon kunnen zien.
Dat niet iedere medewerker iedere dag op kantoor te vinden is, heeft voor werkgevers ook grote voordelen. Al heel wat bedrijven zijn verhuisd naar een kleiner kantoorpand. Er zijn meer dan genoeg bedrijven die binnen hun nieuwe pand minder werkplekken hebben dan dat er medewerkers in dienst zijn. Er wordt simpelweg vanuit gegaan dat het nooit voorkomt dat iedereen tegelijk op kantoor aanwezig is. Minder werkplekken en een kleiner pand, dat levert een bedrijf al snel een aardige kostenbesparing op.
Thuiswerken kost geld
Waar het werkgevers een kostenbesparing oplevert als medewerkers regelmatig thuiswerken, is dan voor de medewerkers zelf lang niet altijd het geval. Zij merken dat zeker langdurig en regelmatig thuiswerken extra kosten oplevert. In de winter staat de verwarming iedere dag aan, de koffie is opeens niet meer op kosten van de baas, er moet een hele goede internetverbinding zijn om over de inrichting van de werkplek maar niet te spreken.
Veel werkgevers willen op dit gebied, zeker als het gaat om een goed bureau en dito stoel, best meebetalen. En, met een beetje slim shoppen, hoeft kantoormeubilair ook helemaal niet veel te kosten. Kies je voor kwalitatief goede tweedehands kantoormeubelen, veelal afkomstig van bedrijven die er bijvoorbeeld wegens een verhuizing afstand van doen, ben je een stuk goedkoper uit. Gebruikte bureaus werken net zo goed als nieuwe, en kosten je heel wat minder geld. Daarnaast is het ook nog eens wel zo duurzaam; deze meubels kunnen nog jaren mee, waarom zou je dan nieuwe laten produceren? Door tweedehands te kopen maak je thuiswerken goedkoper en duurzamer.